خواص عرق زنیان در طب سنتی

خواص عرق زنیان در طب سنتی

عرب زبانان گیاه زنیان را انیسون بری مینامند و این گیاه گیاهی بوته ای،علفی و 1 ساله میباشد که ارتفاعش تا 90 سانتی متر میرسد.برگ های گیاه زنیان تقسیم ها و بریدگی های زیادی دارد،بصورتی که بسیار نازک و ظریف هستند.گل هایی با رنگ سفید و اندازه کوچک بر روی سر شاخه های این گیاه بصورت چتر مرکب قرار دارند.

عرق زنیان ضد درد و التهـاب مفـاصل می‌باشد. عرق زنیان برطرف کننده دردهـای آرتـروز بوده، در درمان سیـاتیک، کرامپ و نقرس کاربرد دارد.

قسمت مورد استفاده گیاه زنیان، میوه‌های آن است. این میوه‌ها کوچک، بیضی شکل و به رنگ زرد مایل به قهوه‌ای بوده و دارای اسانس با بوی نافذ و مشابه آویشن می‌باشند.

زینیان از قدیم به عنوان ادویه و نگه دارنده مواد غذایی مورد استفاده بوده است. همچنین از خواص زنیان در تهیه پودر کاری، ترشیجات، بیسکویت و مواد خوراکی دیگر از آن استفاده می‌شود. از این گیاه در صنعت صابون سازی و عطرسازی نیز استفاده شده و رایحه آن در ساخت دهان شویه ها و خمیردندان ها کاربرد دارد. همچنین محصولات جانبی زنیان به اشکال پودر، دئودرانت، پماد، لوسیون و محلول، در بازار عرضه می‌شوند.

خواص عرق زنیان

 

خواص عرق زنیان

طبیعت عرق گرفته شده از گیاه زنیان گرم و خشک است و خواص دارویی آن در طب سنتی شامل ضد نفخ، ضد عفونی کننده قوی معده، ضد قارچ و انگل، ضد اسهال، دافع رطوبت بدن و معده، نافع جهت رفع اعتیاد و مضرات آن، مفید جهت فلج و رعشه است، همچنین یکی از مهمترین خواص دارویی عرق زنیان درمان استئوآرتریت، برطرف نمودن خشکی شانه‌‌ها و التهاب آرنج و درمان کشیدگی و التهاب تاندونها است. از دیگر خواص این عرق خاصیت ضد درد و التهـاب مفـاصل میباشد. عرق گیاه زنیان رافـع دردهـای آرتـروز است و مصرف آن برای برطرف نمودن اسپـاسم عضـلانی موثر می‌باشد، مصرف این عرق برای کاهش درد مفاصـل مفید و در درمان سیـاتیک، کرامپ و نقرس کاربرد موثری دارد.

خواص عرق زنان در طب سنتی

 

مقدار و طریقه مصرف عرق زنیان

مقدار مصرف برای بزرگسالان: روزی سه بار دو قاشق غذاخوری عرق زنیان در کمی آب حل کرده بعد از غذا میل شود.

مقدار مصرف برای کودکان: روزی سه بار دو قاشق مرباخوری عرق زنیان در کمی آب حل کرده بعد از غذا میل شود.

جهت استفاده برای استعمال خارجی: یک قاشق غذاخوری از این عرق گیاه را در گلو بریزید و غرغره کنید و سپس قورت دهید.

در دو سوراخ بینی دو قطره بچکانید و استنشاق کنید.

خواص عرق زنیان

عوارض جانی، موارد احتیاط و منع مصرف

افراد گرم مزاج نبایستی از این عرق استفاده کنند و در صورت لزوم به مقدار کم و همراه با گیاهان دارویی سرد مانند عرق شاتره و کاسنی مصرف نمایند. همچنین استفاده از این عرق در زنان باردار، کودکان زیر ۷ سال و افراد دارای اختلالات غده تیروئید بایستی با احتیاط همراه باشد.

خواص عرق زنیان در طب سنتی

 

خواص زنیان٬ خواص زنیان در طب سنتی٬ خواص عرق زنیان٬ خواص عرق زنیان برای بواسیر٬ خواص عرق زنیان برای ترک اعتیاد٬ خواص عرق زنیان برای روده٬ خواص عرق زنیان برای زخم معده٬ خواص عرق زنیان برای کودکان٬ خواص عرق زنیان در بارداری٬ خواص عرق زنیان در طب سنتی٬ زنیان٬ طریقه مصرف عرق زنیان٬ عرق زنیان٬ عرق زنیان برای چاقی٬ عرق زنیان برای رفلاکس معده٬ عرق زنیان برای لاغری٬ عرق زنیان برای معده٬ عرق زنیان چیست٬ عرق زنیان در شیردهی٬ عرق زنیان در طب سنتی٬ عرق زنیان و قاعدگی