رنه لالیک-Lalique-از کریستال تا تولید عطر و ادکلن

رنه لالیک-Lalique-از کریستال تا تولید عطر و ادکلن

René Jules Lalique موسس کمپانی لالیک در سال ۱۸۶۰ در دهکده ای کوچک به نام Ay در کشور فرانسه به دنیا آمد. او یک طراح شیشه و بلور بود که به خاطر ابداع بطری‌های عطر و ادکلن ، گلدان، جواهرات، لوستر، ساعت‌ دیواری و در اواخر عمرش، آرم تزئینی روی درب موتور اتومبیل‌ها (مانند آرم ایستاده مرسدس بنز یا فورد) مشهور است.

کریستال لالیک
کریستال لالیک

وی در سال ۱۸۷۲ وارد Collège Turgot شد و با کمک Justin-Marie Lequien شروع به یادگیری طراحی نمود. دو سال بعد، پس از مرگ پدرش شروع به کارآموزی در یک طلا و جواهر سازی در پاریس نزد Louis Aucoc نمود و همزمان در کلاس‌های شبانه Ecole des arts décoratifs مشغول به تحصیل شد. Lalique در آن طلاسازی به مدت دو سال کار کرد و سپس در سال ۱۸۷۶ برای تحصیل در کالج هنری Sydenham به لندن رفت و در این کالج، مهارت‌های طراحی گرافیکی وی پیشرفت نمود و رویکرد طبیعت ‌گرایانه وی نسبت به هنر، پرورش یافت.

شیشه عطر و ادکلن لالیک
شیشه عطر و ادکلن لالیک

پس از دو سال که از لندن به فرانسه بازگشت، به عنوان یک هنرمند آزاد شروع به کار شد و برای جواهرسازان فرانسوی مانند Cartier و Boucheron طراحی قطعات جواهر می نمود. در آن زمان جواهر سازی بیشتر بر پایه تعداد سنگهای گرانبهای یک قطعه بود اما لالیک با اهمیت دادن به طراحی بجای کمیت سنگها برای همیشه سبک خود را در این صنعت ماندگار کرد. او در طراحی هایش از بدن زن و همچنین حیوانات الهام می گرفت.

در سال ۱۸۸۵، وی موفق به تأسیس برند خود شد و در عرض ۵ سال، Lalique به یکی از بهترین طراحان جواهر در فرانسه تبدیل شد. در دهه ۱۹۲۰ او به سبک هنری Deco روی آورد که طراحی دیوارها و ستونهای شیشه ای ظریف و براق را برای اماکن خاص انجام می داد.

لالیک در سال ۱۹۰۸ Francois Coty عطر ساز را مامور طراحی و تولید عطر و ادکلن کرد تا اولین عطر خود را طراحی و به دنیای عطر و ادکلن  معرفی کند. در آن زمان عطرها ظاهری ساده داشتند و زنان مجبور بودند یک ظرفه شیشه ای خاص زیبا را جداگانه خریداری و عطر را در آن نگهداری نمایند، لالیک انقلابی در صنعت عطر و ادکلن نیز بپا کرد او با راه اندازی خط تولید بطری و شیشه های زیبای عطرها در مقیاس بالا و کاهش هزینه تمام شده عطر، توسعه ارائه محصولات عطر و ادکلن و فروش عطر ها را دگرگون ساخت. این شیوه ساخت عطر و ادکلن خیلی زود مورد توجه سایر عطرسازان نیز قرار گرفت و لالیک سفارشهایی از عطر و ادکلن سازانی همچون Roger & Gallet, Guerlain, Molinard, d’Orsay , Worth و Nina Ricci نیز گرفت. از آنجاییکه تخصص اصلی لالیک در تولید شیشه و بلور بود، در طراحی شیشه و بطریهای عطر و ادکلن ظرافت خاصی بکار می برد که مورد توجه بسیاری قرار می گرفت.

شیشه عطر و ادکلن لالیک
شیشه عطر و ادکلن لالیک

هم اکنون Lalique یکی از پر فروشترین برندهای عطر و ادکلن در جهان محسوب می شود. لالیک در سال ۱۹۴۵ از دنیا رفت اما میراث وی برای نسل های آینده برجای ماند. نوه لالیک Marie-Claude نیز تصمیم به تولید عطر و ادکلن گرفت و چند نسخه عطر با نام خود روانه بازار عطر و ادکلن نمود. لالیک از سال ۱۹۹۴ عطرهایش را با همکاری کمپانی عطر و ادکلن سازی Art & Fragrance تولید می نماید. نسخه های محدود بسیار لوکس با شکل و شمایل تندیسی و مجسمه نیز همه ساله بصورت خاص تولید می شود. لالیک اولین عطرش را در سال ۱۹۳۱ به بازار عطر و ادکلن معرفی کرد.

این تولید کننده ی عطر و ادکلن تا کنون بیش از ۴۴ عدد عطر و ادکلن با برند لالیک | Lalique وارد بازار عطر و ادکلن نموده است. کمپانی لالیک | Lalique از سال ۱۸۸۵ شروع به کار نموده و از سال ۱۹۳۱ وارد بازار عطر و ادکلن شده است