مراقبت از زخم زالو

مراقبت از زخم زالو

زالو و بیماران قند خون 

هرگز نباید تصورکنید که زالودرمانی براي بیماران دیابتی مضـر است و ترس از عفونت بعداز زالودرمانی نباید  مانع استفاده از زالو در این بیمـاران شود.

پس از بنـد آمـدن خونریزي روي زخم زالو آویشن،گـل ختمی و تخم گشـنیز به میزان مسـاوي پودر و با آب جـوش خمیرکرده و گرم گرم طـوري که رطـوبت خود را از دست ندهـد به مـدت 24 سـاعت بسـته میشود که باعث جلوگیري از  عفونت میشود و بیماران قنـد خون ماننـد سایر افراد با این ضـماد از عفونت احتمالی مصون میماننـد.

مصـرف دمکرده یا جوشانده آویشن پس ازخونگیري روزي سه بار باعث پیشگیري و دفع هرگونه عفونت میشود.

مثلا اگر هر 6 ساعت یک کپسول سفالکسین بخورند یا روزانه یک عدد قرص سفیکسـیم میل کنند، همان اثر را داردکه روزي سه لیوان جوشانده آویشن میل نماید.

اینک براي محافظت از زخم زالو بیشتر توضیح میدهیم.

محافظت از زخم زالو

محافظت از زخم زالو:

پس ازسـیرشـدن زالوهـا و جـداشـدن آنها از بـدن ممکن است اطراف نیشها ورم کنـد که اینهم معمولا بیمار را دچار وحشـت میکنـد، ایـن ورم به دلیـل مختـل شـدن سیسـتم انعقـادي خـون توسـط بزاق دهـان زالـو است که راه را براي ورود انـواع قارچهـا و میکروبها به داخل بدن آزاد میگذارد.

براي رفع آن روش زیر را به کار برید:

آویشن شیرازي، گل ختمی، تخم گشنیز از هرکدام حدود 20گرم باهم مخلوط و آسـیاب کنید و با آب جوش خمیرکرده، پس از  بنـد آمدن خونریزي داغ داغ روي جاي نیش زالوها به اندازه یک لایه ضـخیم به قطرچندمیلی متر بمالید و روي آنرا با باند استریل کاملا بپوشانیـد و روي بانـد را با چسب ببندیـد تا این خمیر به مدت 24سـاعت بمانـد و هرگزخشک نشود. این روش باعث بهبود سریع زخم شده و هر نوع ورم و عفونت احتمالی را از بین می برد، مشـروط بر آنکه دارو چنان خوب پانسـمان شودکه تا 24ساعت  مرطوب مانده وخشک نشود تا دارو بر روي زخم تخمیرشده و مانند   خمیر نان کمی ترش گردد.

در این حالت دارو خاصـیت ضـد چرکی و ضدعفونی کنندگی شدید پیدا میکند.

بنـابراین روش تا 32سـاعت نبایـد محـل زالو را بشوییـد و یا به آن دست بزنیـد و یا بخارانیـد.

بهتر است از داروهاي شـیمیایی مانند بتادین وساولن اسـتفاده نکنید بلکه همان داروي گیاهی که ذکرکردیم براي از بین بردن زخمها معمولاکافی است.

چنانچه اصرار دارید که از داروي شـیمیایی اسـتفاده کنید فقط الکل سفید مصرف نمایید.

جاي نیش زالوها براي خاریدن بسیار مستعدمی باشد هرگز نبایدزخم زالو و اطراف آنرا بخارانید. 

چنانچه پس از 24ساعت که خمیرگیاهی مذکور را از روي آن برداشتید باز هم محل زخم خارش نمود و یا اگر هنوز متورم اسـت

دوباره به مدت 24سـاعت خمیري بـا همان فرمول و همان طرز مصـرف روي زخم ببندیـد و پس از آن با سـرکه مخلوط با آب که روي  آتش به جوش آمده است محل زخم را بخور دهید.

در نهایت اگر در موارد محدودي خارش باز نایسـتاد میتوانیداز پمادهاي ضد خارش مانند کالامینD یاکالاندولااسـتفاده کنید و چنانچه به طور استثناء ورم و خارش شدیدتر از این تمهیدات است با صلاح دید

پزشک از آمپول و قرصهاي آنتیبیوتیک ماننـد سفیکسـیم یا سفالکسـین اسـتفاده نماییـد.

البته ما در موارد بسـیار اسـتثنایی باچنین  افرادي روبروشـدیم که نسـبت به خونگیري با زالو و یا هر روش دیگرحساس میباشـند.

این افراد به خاطر فوایـد شدیـد زالودرمانی هرگز نباید به خاطر چند روزخارش و ورم، دست از اینکار بردارند.

هدف ما ازطرح این مسائل استثنایی این است که مردم بدانند زالودرمانی مشکل حادي براي آنان ایجاد نمیکند و درطب ایرانی براي همه این مسائل راهکارهاي لازم پیشبینی شده است.

توجه کنید که هر زخمی باید به طریق مخصوص به خود مواظبت شود.

کسانیکه پس از خون درمانی درحمام از مخلوط سـدر و روغن زیتون وسـرکه به جاي صابون اسـتفاده کننـد فایـده میبینند.

این  آبزن گیاهی بهبود زخم نیش زالوها را تسـریع بخشـیده و از هر نوع عفونت جلوگیري مینماید و ازطرف دیگر یک حالت نشاط و انبساط وسـرحالی در انسان ایجاد میکند.

در هرحال ورم حاصل ازخونگیري با زالو یاحساسـیت است یا از عفونت.

علاج عفونت راگفتیم  زالو بادکش بگذاریـد، یا از دمکرده وجوشانـده هاي ضـدحساسـیت ماننـد شویـد و گشـنیز و مرزن جوش که با همجوشانده اید میل کنید.

گشنیز را با شش گوسفند و جو بپزید غذاي ضد حساسیت خوبی درکنارسایر روشهاي ضدحساسیت میباشد.

مراقبت از زخم زالو