توصیه های قبل و بعد از حجامت و زمان مناسب حجامت

توصیه های قبل و بعد از حجامت و زمان مناسب حجامت

توصیه های قبل حجامت:

هیچگاه با شکم گرسنه حجامت نکنید (خصوصا صبحانه میل نمایید).
۱۲ ساعت قبل از حجامت سیگار کشیدن ممنوع است.
یک ساعت قبل از حجامت، شربت، آب انار، عسل، ماالشعیر و مایعات فراوان بنوشید.
در حین حجامت انگشتر عقیق به دست نداشته باشید.
۱۲ ساعت قبل از حجامت مقاربت جنسی ممنوع است.
جهت استمداد از پروردگار متعال برای شفا یافتن و گرفتن نتیجه درمانی بهتر ، با وضو باشید و دعای حجامت – به نقل از امام رضا راپیش از حجامت قرائت کنید و صلوات بفرستید. (خواندن آیت الکرسی هم اثر شفابخشی کاملی دارد.)
ترتیب و زمانبندی انجام حجامت برای فرد وابسته به طبع و مزاج وی متفاوت است که پزشک حاذق آن را معین و تجویز خواهد کرد.
حجامت کردن بانوان در ایام عادت ماهیانه ممنوع است.
هشت ساعت قبل از حجامت غذاهای سرد، تخم مرغ و ماهی میل نشود.
حجامت دارای ابعاد وسیع و نکات ظریف فراوانی است که هر پزشکی واقف و مطلع از آن نیست، سعی کنید نزد پزشکانی حجامت انجام دهید که دارای دانش و تجربه کافی پیرامون حجامت باشند.
تفکر غلط رایج این است که انجام حجامت سبب نوعی عادت و اعتیاد به حجامت می شود که اگر مرتب انجام نشود، فرد احساس ناراحتی  خواهد نمود! این گونه نیست و علت احساس نیاز افراد به حجامت به دلیل غلیظ شدن خون و طبیعت بدن آنان است.

توصیه های بعد از حجامت:

تا ۱۲ ساعت سیگار نکشید
تا ۲۴ ساعت ورزش و کار سنگین نکنید.
تا ۲۴ساعت ماهی و لبنیات و غذای شور و غذای سرد و تند و تیز نخورید.
برای اینکه جای زخم حجامت باقی نماند، سه شب متوالی قبل از خواب (به مدت۳ دقیقه) قطعه ای پنبه را به شیر آغشته کرده و روی زخم های بمالید و یا روزی دو مرتبه با لایه ای عسل موضع را آغشته نمایید.
۱۲ ساعت پس از حجامت می توانید استحمام کنید ( اما موضع حجامت را فقط با آب خالی بشویید و لیف و صابون نزنید.)
در صورتی که موضع حجامت کبود و متورم و دردناک بود، جهت کاهش درد یخ را داخل نایلون گذاشته و چند مرتبه به مدت یک دقیقه روی موضع بگذارید. در صورت ادامه یافتن درد حتما با پزشک معالج تماس حاصل نمایید.
پس از حجامت گاهی ضعف، سردرد، سرگیجه، طپش قلب، گرفتگی عظلات و برخی ناراحتی های جزئی دیگر ممکن است پیش آید که اغلب پس از یک الی سه روز برطرف می شود، در صورتی که این ناراحتی ها نگران کننده و آزار دهنده بود، حتما با پزشک خود تماس بگیرید یا مراجعه حضوری کنید (مصرف شربت عسل و مزه مزه کردن عسل هر دوساعت یکبار بسیار مفید است) .
حجامت بار اول ممکن است تاثیر چندانی نداشته باشد یا حتی گاهی (به طور موقت) برای مدت کوتاهی موجب افزایش برخی از علائم بیماری و درد شود عجله نکنید و نگران نشوید. با پزشک خود تماس بگیرید و یا مراجعه کنید تا شما را راهنمایی کند.
پس ازحجامت ۱۲ ساعت مقاربت جنسی ممنوع است.

زمان مناسب حجامت

باتوجه به فعل و انفعالات سیستم خون بدن و نیز طبق مستندات علمی و روایات اسلامی ۱۷ تا ۲۱ هر ماه قمری، مناسب ترین زمان برای حجامت است.

حجامت با دو هدف اصلاح کمیت و اصلاح کیفیت خون انجام می شود. در اصلاح کمیت خون، افرادی که دارای خون زیاد و در معرض بیماری هایی مانند سکته و فشارخون هستند اقدام به حجامت می کنند.

مناسب ترین زمان حجامت برای اصلاح کمیت خون این افراد ۱۲ تا ۱۵ماه قمری است چراکه سیستم خون انسان به نیروی جاذبه ماه واکنش نشان می دهد و در این روزها خون رقیق تر در بدن جاری است و می توان آن را از راه حجامت دفع کرد.

اگر هدف از حجامت، اصلاح کیفیت خون و دفع مواد زائد خون باشد، بهترین زمان برای حجامت ۱۷ تا ۲۱ماه قمری است چراکه در این زمان خون غلیظ تر بدن به سطح پوست می آید و می توان آن را دفع کرد.

حجامت یک روش مؤثر برای حفظ سلامت بدن است. در روش حجامت، پوست بدن با ابزار مخصوص خراشیده می شود تا خون بیرون بیاید اما این خراشیدگی به لایه های عمیق پوست نمی رسد و برخلاف تصور برخی افراد درد نداشته و به بخیه هم نیازی ندارد و خیلی سطحی است.

بهترین زمان برای حجامت زمانی است که فرد خیلی گرسنه یا خیلی سیر نباشد و نور و گرمای خورشید در وضعیت جوی مساعد باشد یعنی هوا خیلی گرم یا خیلی سرد نباشد. توصیه می شود بعد از انجام حجامت افراد تا ۱۲ ساعت از استحمام  پرهیز کنند و خوردن ماهی، لبنیات، غذاهای شور، تخم مرغ و انجام ورزش های سنگین نیز تا ۱۲ ساعت ممنوع است

 

بعد از حجامت٬ بعد از حجامت چی بخوریم٬ بعد از حجامت چی کار کنیم٬ بعد از حجامت سر٬ بعد از حجامت عام٬ حجامت٬ زمان حجامت٬ زمان حجامت خیراندیش٬ زمان حجامت در اسلام٬ زمان حجامت در بارداری٬ زمان حجامت در پاییز٬ زمان حجامت در تابستان٬ زمان حجامت در دوران بارداری٬ زمان حجامت در زمستان٬ زمان حجامت در فصل پاییز٬ زمان حجامت در مهر ماه٬ زمان حجامت کبد٬ زمان حجامت کی هست٬ فواید حجامت٬ قبل از حجامت٬ قبل از حجامت چه باید خورد٬ قبل از حجامت چه چیزهایی باید خورد٬ قبل از حجامت چه چیزهایی نباید خورد٬ قبل از حجامت چه کارهایی باید کرد٬ قبل از حجامت چه کنیم٬ قبل از حجامت چی بخوریم٬ قبل از حجامت چی کار کنیم٬ قبل از حجامت چی نخوریم